Toitlustus

Kuna läbimõeldud ja mitmekülgne toitumine on lapse arengu üks alustalasid, pakume Laulasmaa Lastehoius kohapeal valmistatud värsket kodust toitu. Menüü koostamisel vaatame ainete tasakaalu nii nädala kui ka päeva lõikes. Kuna tegemist on “väikeköögiga”, siis aeg-ajalt vahetame vastavalt tooraine saadavusele jms jooksvalt menüüs olevaid söögikordi. 

Siiski on mõningad põhimõtted, millest hoiame kinni:

  1. Igas päevas on 3 söögikorda (hommiku-, lõunasöök ja õhtuoode) ning kaks vahepala. Esimene vahepala on enne õueminekut, et jätkuks energiat mängida ja hullata. Ning teine vahepala on suunatud veidi enne hoiu sulgemist, et vahe õhtuoote ning koduse õhtusöögi vahel ei läheks väga pikaks. Vahepaladeks on nii värsked kui ka kuivatatud puu-ja köögiviljad, erinevad seemned ja pähklid.
  2. Kuna tihtilugu kipuvad köögiviljad olema laste toidulaual puudujäägis, jälgime oma menüüs, et lapsed saaksid igapäevaselt ligikaudu 4-5 köögiviljaportsu. Osa neist toidus küpsetatuna ning teised värskena nii vahepala kui salatina. Igapäevaselt pakume maisustamiseks ka puuvilju (1-2 portsu päeva kohta). Samuti on igas päevas kaunvilju, mis eestlaste nüüdisaegsel toidulaual on teenimatult unarusse jäänud. 
  3. Lihavalikus kasutame nii linnu-kui ka loomaliha ning kala. Eeldades, et neid kõiki ka kodudes pakutakse õhtusöögi ajal, oleme püüdnud meie menüüs lihavalikut nädala lõikes mitte korrata. Kala pakume vähemalt korra nädalas. 
  4. Muna kui väga väärtuslik valguallikas on meie toitudesse lisatud igapäevaselt. Kasutame nii kana- kui ka vutimuna. Muna võib olla hommikupudrus, kotlettides, supilisandina aga ka võileivamäärdes. 
  5. Nagu eelnevalt välja toodud, siis kasutame seemneid (päevalille, kõrvitsa, seedermänni) ja pähkleid vahepaladena, kuid neid on ka hommikuputrudes, salatites, smuutides või küpsistes. Õlidest kasutame peamiselt oliivõli aga ka kookosrasva.
  6. Toitude maitsestamisel kasutame vähesel määral soola, pigem lisame toidule nüansse maitserohelisega. Samuti kasutame suhkru asemel pigem puuviljasid, mett vms. 
  7. Võimalusel asendame lehmapiima tooteid nt kaerapiima või kookospiimaga, kuid kasutame ka lehmapiimast valmistatud piimatooteid (või, hapukoor, piim). 
  8. Nisujahu asendame võimalusel (või vähemalt osaliselt) kaera-, riisi-, rukki- vms jahuga. Samuti kasutame toidus pruuni riisi ja täisteramakarone. Nisujahu võib meie laualt leida enim valmis sepikutes ja leibades, millede valikul püüame ka kasutada pigem erinevaid saadaolevaid köögiviljade ja seemnetega leivakesi.